
1	
	

MATEUSZ	WĘGRZYN		

CZY	TO	JESZCZE	DZIENNIKARZ,	CZY	JUŻ	CMENTARNA	HIENA?			
OKŁADKA	„FAKTU”:	„Z	SIEKIERĄ	NA	DZIECKO”	

Opis zdarzenia 

Dziewiętnastego sierpnia 2015 roku miało 

miejsce wydarzenie, które wstrząsnęło całą 

Polską. Niejaki 27-letni Samuel N. zaatakował 

siekierą 10-letnią dziewczynkę. Zbrodnia odbyła 

się na  ulicy w Kamiennej Górze, przed jedną z 

księgarni. Dziecko ugodzone w głowę zmarło po 

kilku godzinach od zdarzenia1. Informacja 

momentalnie stała się głównym newsem dla 

wszystkich ogólnopolskich mediów.  

Nie inaczej było w przypadku tabloidu 

„Fakt”, który tę przerażającą zbrodnię 

postanowił przedstawić na okładce wydania z 20 

sierpnia 2015. Ogromne kontrowersje wzbudził 

jednak sposób zaprezentowania tej informacji na 

czołówce. Można tam zobaczyć nieocenzurowane 

zdjęcie dziewczynki i próbujących ją ratować sanitariuszy. Podkreślmy raz jeszcze, fotografia 

nie została w żaden sposób poddana edycji – widoczna była twarz dziewczynki, rany na jej 

głowie i wszechobecna krew. 

Reakcja społeczeństwa i ekspertów 

Odzew po opublikowaniu okładki był jednoznaczny. Oburzeni byli zarówno czytelnicy, 

jak i dziennikarze. Najszerszym echem odbiła się wypowiedź Piotra Maślaka, prowadzącego 

przegląd prasy w radiu TOK FM: „Proszę nie kupować »Faktu«. Naprawdę nie wiem, co się 

musi dziać w mózgach redaktorów, którzy publikują zdjęcie dziewczynki uderzonej siekierą. 

Czy wam kompletnie, przepraszam za słowo, od*...bało, drodzy redaktorzy?”2 – powiedział, 

																																																													
1 G. Demczyszak, Kamienna Góra: Rzucił się z siekierą na dziecko. Dziewczynka zmarła, 
http://www.polskatimes.pl/artykul/6240855,kamienna-gora-rzucil-sie-z-siekiera-na-dziecko-dziewczynka-
zmarla,id,t.html [dostęp 31.03.2016]. 
2 Oburzenie po makabrycznej okładce FAKT-u. „Czy wam od*ebało, drodzy redaktorzy?”, 
http://pikio.pl/oburzenie-po-makabrycznej-okladce-faktu-czy-wam-odebalo-drodzy-redaktorzy/ [dostęp 
31.03.2016]. 

Feralna okładka Faktu z 20 sierpnia 2015 roku. Dziś, 
już prawie niemożliwa do znalezienia w internecie bez 
cenzury.    FOT. Nexto.pl 



2	
	

nie przebierając w słowach, podczas swojej audycji. Dziennikarz prowadzący stronę Faktoid, 

która ma na celu wyśmiewanie polskich tabloidów, także dosadnie skomentował to zajście: 

„Co za sk*...ństwo ze strony »Faktu«. [...] To bezsprzecznie najgorsza rzecz, jaką 

kiedykolwiek widzieliśmy w polskim tabloidzie”3. Pojawiły się głosy nawołujące do bojkotu 

gazety4.  

Wśród ekspertów pojawiły się głosy, że „Faktowi” zależało właśnie na takim odbiorze 

kontrowersyjnej okładki. „Być może to testowanie opinii publicznej, czy można zmienić 

profil gazety, wynikające z nerwowości, biorącej się z turbulencji na rynku sprzedaży”5 – 

komentował Michał Karnowski, członek zarządu Grupy Fratria. Swoje oburzenie wyraził też 

Michał Kobosko, redaktor portalu Project Syndicate: „Rzecz jasna »Fakt« i »Super Express« 

lubią zaskakiwać i szokować swoimi treściami, ale decyzja o publikacji takiej okładki jest 

niedopuszczalna. W wielu liczących się wydawnictwach redaktor naczelny musiałby 

pożegnać się ze stanowiskiem albo zostałby zawieszony do czasu wyjaśnienia sprawy”6 – 

mówił dla portalu WirtualneMedia.pl. 

Kwestia autorstwa zdjęcia 

Przy tej sprawie na jaw wyszło jeszcze jedno nadużycie. Otóż, jak się okazało, autorem 

zdjęcia była fotoreporterka „Regionalnego Tygodnika Informacyjnego”7. Redakcja tego tytułu 

zdecydowała się nie publikować drastycznych zdjęć. Do czasopisma zgłosił się wtedy „Fakt”, 

który postanowił odkupić niewykorzystane zdjęcia. „Regionalny Tygodnik Informacyjny” 

przystał na tę propozycję, jednak pod kilkoma warunkami. Przede wszystkim zdjęcie miało 

być „wypikselowane”, czyli ocenzurowane. Do tego pod zdjęciem miało pojawić się 

nazwisko autora. Okazało się, że „Fakt” spełnił tylko drugi warunek, podpisując nazwiskiem 

fotoreporterki, natomiast nie decydując się już na zamazanie fotografii. Redakcja tabloidu 

zaprzeczyła, jakoby warunkiem udostępniania zdjęcia miała być pikselizacja. „Regionalny 

Tygodnik Informacyjny” twierdził, że warunki były jasno określone i spisane8. Sprawa jednak 

zakończyła się bez konsekwencji dla redakcji „Faktu”, a przynajmniej jej wynik nie został 

ogłoszony opinii publicznej. „Kac moralny” jednak z pewnością pozostał. Jak tłumaczyli 

																																																													
3 Ibidem. 
4 Cmentarne hieny gazety Fakt, http://www.mikeway.pl/cmentarne-hienygazety-fakt/ [dostęp 31.03.2016]. 
5 Eksperci o okładkowym kryzysie „Faktu”: test wrażliwości czytelników i branży, spóźnione przeprosiny, 
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/eksperci-o-okladkowym-kryzysie-faktu-test-wrazliwosci-czytelnikow-i-
branzy-spoznione-przeprosiny [dostęp 31.03.2016]. 
6 Ibidem. 
7 Zdjęcie z okładki "Faktu" miało być zamazane. Autorzy: "Złamali umowę". "Fakt" zaprzecza, 
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,18603327,zdjecie-z-okladki-faktu-mialo-byc-zamazane-
autorzy-zlamali.html [dostęp 31.03.2016]. 
8 Ibidem. 



3	
	

dziennikarze magazynu z Kamiennej Góry, czuli potrzebę wspólnego działania z mediami, 

jedności, gdyż byli zszokowani zbrodnią. Redakcja „Faktu” postanowiła taką okazję 

wykorzystać. Dzień po tragedii, przed siedzibą „Regionalnego Tygodnika Informacyjnego” 

zebrała się żądna wyjaśnień grupa mieszkańców9. Dziennikarze zmuszeni byli tłumaczyć się, 

że zostali oszukani przez najlepiej sprzedający się dziennik w Polsce i to oni są ofiarami, a nie 

sprawcami całego zamieszania.  

Tłumaczenie redaktora naczelnego „Faktu” 

„Taki ma być tabloid w sytuacjach nadzwyczajnych”10 – wyjaśniał Robert Feluś, redaktor 

naczelny „Faktu”.  Jak tłumaczył, zbrodnia była tak okrutna i bezsensowna, że nie miał 

wątpliwości przy projektowaniu okładki. Jeszcze bardziej absurdalne wydawały się kolejne 

uzasadnienia podjętej decyzji. Według Felusia okładka nie epatuje okrucieństwem, martwym 

ciałem i głębokimi ranami. Jak zarzeka się redaktor naczelny „Faktu”, takie fotografie nigdy 

nie ukazałyby się na stronach jego gazety. „Nie uczestniczymy w wyścigu na to, która gazeta 

ma więcej krwi, kryminałów i złych ludzi z czarnymi paskami na oczach”11 – zakończył 

Feluś. 

Takie oświadczenie okazało 

się aktualne zaledwie 24 godziny, 

gdyż już kolejnego dnia, 21 

sierpnia na okładce „Faktu” 

ukazały się przeprosiny. „Dziś 

wiem, że było to niewłaściwe. 

Tak, zrobiliśmy błąd i dlatego 

chcemy przeprosić wszystkich, którzy poczuli się zranieni, dotknięci tą publikacją lub uznali 

ją za niestosowną”12 – w kompletnie innym tonie niż dzień wcześniej pisał Robert Feluś. 

Co jest złego w takim zachowaniu? 

Redaktorzy „Faktu” złamali przede wszystkim punkt 16. Kodeksu etyki dziennikarskiej 

Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, który mówi wyraźnie: „Niedopuszczalne jest 

pokazywanie w bliskim planie scen śmierci, a krwawe skutki wojen i katastrof, przejawy 
																																																													
9 M. Bunda, Bydlaki i ofiary, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1630551,1,czy-fakt-mial-
prawo-publikowac-zdjecia-zmarlej-10-latki.read [dostęp 31.03.2016]. 
10 Szef „Faktu” o okładce z ranną dziewczynką: taki ma być tabloid w sytuacjach nadzwyczajnych, 
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/szef-faktu-o-okladce-z-ranna-dziewczynka-taki-ma-byc-tabloid-w-
sytuacjach-nadzwyczajnych [dostęp 31.03.2016]. 
11 Ibidem. 
12 Redaktor naczelny "Faktu" przeprosił za okładkę, http://info.rp.pl/artykul/1224539.html [dostęp 31.03.2016]. 

Przeprosiny Roberta Felusia na okładce „Faktu”.           FOT. RP.pl 

 



4	
	

okrucieństwa i przemocy mogą być opisywane i pokazywane jedynie pod warunkiem 

zachowania równowagi między ścisłością relacji a względem na wrażliwość odbiorców, 

zwłaszcza rodzin ofiar i osób im bliskich”13. W mojej opinii złamany został również punkt 6. 

tegoż kodeksu, który zakazuje naruszania intymności: „Nie wolno naruszać prywatności i 

sfery intymnej; wyjątek mogą stanowić – w uzasadnionych okolicznościach – działania w 

zakresie dziennikarstwa śledczego, także wobec osób publicznych”14. 

Naruszone zostały także niektóre zasady Dziennikarskiego kodeksu obyczajowego 

(Kodeksu etyki dziennikarzy). Punkt 3. mówi, że „Ochrona dóbr osobistych nie może być 

naruszana”15, co w tym przypadku zdecydowanie miało miejsce. Co więcej, punkt 11. 

zakazuje podejmowania praktyk, które szkodzą renomie dziennikarskiej. Po jednoznacznych 

rekacjach – oburzeniu opinii publicznej uważam, że również ten punkt został naruszony. 

Mówi on wyraźnie, że:  „Niedopuszczalne są zachowania lub działalność dyskredytujące 

zawód dziennikarski bądź przynoszące ujmę dobremu imieniu dziennikarstwa”16. 

Moja ocena 

Szczerze mówiąc, to wcale nie zaskoczyła mnie okładka „Faktu”. Powiem więcej – nawet, 

niestety, spodziewałem się jej. W historii polskiego dziennikarstwa tabloidowego mieliśmy 

już do czynienia z kilkoma takimi zdarzeniami. Był przypadek samobójstwa pułkownika 

Mikołaja Przybyła, gdzie jego zdjęcie w kałuży krwi „zdobiło” okładkę „Super Expressu”. Ta 

sama gazeta umieściła fotografię zabitego reportera TVP, Waldemara Milewicza. W obu 

poprzednich wypadkach oburzenie było podobne, jednak sprawy z czasem przestały 

zajmować opinię publiczną. Podobną sytuację zobaczyć można w „Fakcie”. Przeprosiny 

zostały opublikowane dopiero po przygniatającej krytyce zarówno ze strony czytelników 

gazety, jak i specjalistów. Wcześniej redaktor Feluś sprawiał wrażenie bycia dumnym z 

okładki. Nawet po medialnej nagonce właściciele „Faktu” nie postanowili w żaden sposób 

ukarać dziennikarzy, chociażby dla przykładu, by pokazać, że  takie zachowania nie będą w 

przyszłości akceptowane.  

Moim zdaniem, takie działanie jest hańbą dla polskiego dziennikarstwa. Jest to rysa na 

wizerunku żurnalisty, która z pewnością zmniejsza zaufanie opinii publicznej do tego 

zawodu. Widoczna była tutaj chęć wyprzedzenia konkurencji za wszelką cenę, można byłoby 

rzec dosłownie „po trupach”. Ofiara (w dodatku dziecko) została zredukowana do narzędzia 
																																																													
13 Kodeks etyki dziennikarskiej SDP, http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp [dostęp 01.04.2016]. 
14 Ibidem. 
15 Dziennikarski Kodeks Obyczajowy (Kodeks Etyki Dziennikarzy), http://www.dziennikarzerp.pl/wp-
content/uploads/2010/06/kodeks.pdf [dostęp 01.04.2016]. 
16 Ibidem. 



5	
	

medialnego, które ma zapewnić popularność gazecie. Szokuje brak empatii i szacunku ze 

strony redakcji zarówno dla samej ofiary, jak i jej bliskich, rodziny. Takie zachowania 

powinno się piętnować i z całą pewnością metaforyczne określenie „hiena cmentarna” pasuje 

tutaj w stu procentach do dziennikarzy „Faktu”. Można jednak wyciągnąć pozytywne wnioski 

z tego przykrego zdarzenia – imponować mogła reakcja zarówno czytelników, jak i innych 

dziennikarzy, którzy jednoznacznie sprzeciwili się takim praktykom. To pokazuje, że 

społeczeństwo może nie jest aż tak pozbawione uczuć, jak mieli nadzieję redaktorzy „Faktu”. 

„Psy szczekają, karawana jedzie dalej” – mam wrażenie, że niestety takie hasło 

przyświeca polskim tabloidom. Ważne jest, żeby było o nich głośno, żeby się o nich mówiło. 

Nieważne jak – byleby mówiło i ...kupowało. Czy z opisanego wydarzenia można wyciągnąć 

jakieś wnioski? Tego nie można jednoznacznie stwierdzić. Czas pokaże, czy tabloidy 

zaprzestaną tak haniebnych praktyk w celu zyskania popularności i pośredniego zysku. 

Nauczeni doświadczeniem zauważyć możemy, że co kilka lat mamy do czynienia z 

podobnym wydarzeniem. Mimo sprzeciwów społeczeństwa, dziennikarze „Faktu”, a w 

poprzednich latach i „Super Expressu”, nie zostali pociągnięci do odpowiedzialności za swoje 

zachowanie. To może motywować tabloidy do jeszcze brutalniejszych praktyk. Warto 

zauważyć, że „Fakt” nadal jest jedną z najlepiej sprzedających się gazet codziennych w 

Polsce. Niestety.  


